BEGRIPPEN
ABS Anti blokeer systeem. Dit is een apparaat geplaatst in het remcircuit, dat er voor zorgt dat de auto bestuurbaar blijft tijdens een noodstop. Dit systeem zorgt ervoor dat bij een blokerend wiel de remdruk afneemt en vervolgens weer laat opbouwen tot het wiel weer blokkeert. Dit proces zal zich blijven herhalen tot de auto nog maar 7 km per uur rijd. Het Anti Blokkeer Systeem werkt goed voor mensen met weinig controle over hun voertuig maar is echter ten nadele voor die gene die wel met hun bolide overweg kunnen. Zo heeft een ervaren rijder een vele male kortere remweg zonder ABS. Een ervaren rijder zal ook nooit de wielen laten blokkeren en zo de auto dus bestuurbaar houden en een maximale remvertraging creëren. Feit is dat een auto die met ABS in werking remt altijd een vele male grotere remweg heeft. ACTUATOR EN PARAMETER Een actuator zet een elektrisch signaal om in een natuurkundige waarneming. Neem als voorbeeld een injector of een….. Een parameter zet een natuurkundige waarheid om in een elektrisch signaal. Neem als voorbeeld een lambda sensor of een BDP sensor. AXIAAL EN RADIAAL In lengte richting van de as, evenwijdig een de hartlijn door de as. Dwars op de as, evenwijdig aan de hartlijn haaks op de as. BALADEUR Schakelvork die zich bevind in de versnellingsbak en er voor zorgt dat de schakelmof over de synchromeshringen schuift. Het onderdeel dat de keuze van verschillende versnellingen mogelijk maakt. BOOSTCREEP Boostcreep is het oplopen van de turbodruk naarmate het toerental van de motor toeneemt. Boostcreep ontstaat als er niet voldoende uitlaatgassen om de turbo heengeleid kunnen worden. De turbine wordt dan nog teveel aangedreven en de compressor pompt teveel lucht waardoor de druk toeneemt. Meestal is dan de doorlaat van de wastegate te beperkt en helpt alleen het vergroten van deze doorlaat. Omdat de wastegate in de meeste gevallen aan de uitlaatzijde zit vervuilt hij vaak en soms zou het ook kunnen helpen om hem gewoon schoon te maken. Boostcreep komt in de praktijk veel voor bij de STi´s. Verminder je de tegendruk in het uitlaatsysteem (waardoor de turbine veel efficiënter wordt!) dan is de wastegate niet meer in staat voldoende uitlaatgassen om de turbo heen te leiden en ontstaat dus boostcreep. In het geval van een turbo met externe wastegate moet er gekozen worden voor een externe wastegate met een grotere doorlaat. BOWDENKABEL Een combinatie van een binnen en buitenkabel. Neem als voorbeeld een gaskabel of koppelingskabel. In de meeste gevallen is de buitenkabel bevestigd met een vast punt en de binnen kabel bedient de onderdelen. CONISCH Een niet evenwijdig lopend asdeel, een deel van een as waarbij diameter verloopt. Ofwel kegelvormig. Neem als voorbeeld een conisch lager of een ruimer. COVEREN Opnieuw aanbrengen van het loopvlak op een band. Doordat de band gemaakt is van metalen en kunststof koordlagen is het mogelijk om het loopvlak van de band een tweede maal aan te brengen. Komt vaak voor bij banden met een ongebruikelijk profiel of een speciale bandenmaat. Neem als voorbeeld de racerij. DESAXATIE De hartlijn van de pistonpen en de hartlijn van de krukas liggen niet in een lijn. Desaxatie word toegepast om het koppel te vergroten doordat de kracht die uitgeoefend word op de zuiger pas begint als de krukas voorbij het BDP is. Als gevolg van de desaxatie van de krukas wordt ook de afgelegde zuigerweg groter. Dit is gunstig voor de totale inhoud van de motor omdat deze met smallere cilinders toch een behoorlijke motorinhoud kan krijgen. DETONEREN EN PRE IGNITION Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangezogen worden worden. Dan bedraagt de vlamsnelheid ongeveer 30m/s. Hoe armer of hoe rijker het mengsel wordt, hoe meer dat vertraagt. Verbrandingssnelheden van zo'n 500m/s doen zich voor tijdens hele explosieve verbrandingen. Men noemt dit ook wel Detonatie. Deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre ignition). Detonatie en pre ignition zijn zeer ongewenst omdat dit schade aan de motoronderdelen kan veroorzaken. EEPROM Electrically erasable programmable read only memory chip die in het motormanagementsysteem zit. FREEWHEEL Vrijloopkoppeling. Inrichting waardoor het achterwiel kan draaien zonder dat het drijfwerk meegaat. Alleen toegepast bij speciale voertuigen die zich in ongebruikelijke situaties bevinden of auto's waarbij vierwielaandrijving het geval is. HYPOID De aangrijping van het pignon vind plaats onder de hartlijn van het kroonwiel. Dit word toegepast om een lager zwaartepunt te creëren. Er zal altijd speciale olie worden toegepast met een anti las dope om te voorkomen dat het pignon en het kroonwiel door enorme wrijvingskrachten aan elkaar lassen. OCTAAN EN CETAAN Het cetaan getal is een indicatie van voor de mate van zelfontbranding. Van toepassing op diesel. Het octaan getal is een indicatie voor de mate waarin een brandstof bestand is tegen zelfontbranding. Van toepassing op benzine. RON Resurge octaan number. Men laat twee identieke benzine motoren naast elkaar draaien waarbij de een op benzine werkt en de ander op een mengsel van octaan en hectaan. Op het moment dat de motor met benzine gaat detoneren kijkt men naar de verhouding octaan en hectaan van de andere motor. Op dat moment zal dus het percentage octaan de naam van de benzine bepalen. ( zoals ook bij de pomp vermeld 91, 95, 98 of in sommige gevallen zelfs 100 ). SPECIFIEKE MASSA EN SPECIFIEK VERMOGEN Specifieke massa is uitgedrukt in het aantal kg per kW en geeft een realistisch beeld op de snelheid van een voertuig. Specifiek vermogen is uitgedrukt in kW per liter ( motorinhoud ) en geeft een realistisch beeld van de kracht van een verbrandingsmotor. STICK SLIP Stick Slip is het "stuiterend" effect dat optreedt wanneer de wrijving het bewegende object eventjes tegenhoudt (stick) en dan weer laat schieten (slip). Dit effect kan zich met hoge frequentie herhalen. Stick slip is heel vervelend om onder controle te houden en veroorzaakt ongewenste trillingen en overmatige slijtage. THERMOSYFONKOELING OF SYPHON Koelsysteem dat werkt zonder waterpomp. De circulatie is gebaseerd op de natuurkundige waarheid: warmte stijgt op. De vloeistof stijgt door de kanalen in het blok naar de radiateur waar de vloeistof weer daalt door de afkoeling van de rijwind of ventilator. Bij deze manier van koeling is het belangrijk dat het systeem altijd geheel en volledig gevuld is anders kan de circulatie niet meer plaatsvinden. TURBO LAG Turbo “lag” wordt vaak ten onrechte gebruikt om aan te geven hoe snel turbodruk opgebouwd wordt als er vanaf een heel laag motortoerental geaccelereerd wordt. Dat is echter niet zo. Turbo “lag” is echter de responstijd van de turbo of te wel de tijd die nodig is om druk op te bouwen als de motor al behoorlijk op toeren is. Denk hierbij aan het op gang komen van de turbo na het opschakelen. De massatraagheid van de roterende delen in de turbo is vooral verantwoordelijk voor deze turbo “lag”. VENTURI Een venturi is een versmalling in een kanaal. Omdat de stromende lucht door de venturie sneller moet gaan stromen om de zelfde verplaatsing per tijdseenheid te behouden zal hij een lagere temperatuur aannemen die gepaard gaat met een lagere druk. Deze onderdruk ofwel vacuüm kan ervoor zorgen dat er brandstof aangezogen word. Werkingsprincipe van een carburator. VULKANISEREN Het aanbrengen van een rubberlaag met behulp van een hele hoge temperatuur waarbij ruw rubber en zwaveldelen worden samengevoegd om de levensduur en eigenschappen te verbeteren.
TOELICHTING
Als jij nog een toevoeging hebt mail die dan naar [email protected]
|
THERE IS ALWAYS SOMETHING WAITING AT THE END OF THE ROAD. IF YOU ARE NOT WILLING TO SEE WHAT IT IS, YOU PROBABLY SHOUDN’T BE OUT THERE IN THE FIRST PLACE. |