BOUGIES

 

Ten eerste wil ik vertellen dat de bougies ten alle tijden gedemonteerd kunnen worden maar let erg goed op bij montage! Dit mag alleen bij een koude motor, droog (zonder vet) en met het juiste aanhaalmoment. Word deze raad niet opgevolgd kan dit niet alleen leiden tot schade aan de bougie maar ook aan de cilinderkop.

 

De bougie speelt een belangrijke rol bij de verbranding die plaatsvindt in de motor.

De bougie kan veel vertellen over de werking van de motor. Om dit af te kunnen lezen heb ik een aantal zichtbare kenmerken op een rijtje gezet.

 

Heeft de bougie de zelfde kleur als je kopje koffie met melk is er niets aan de hand en is de verbranding goed.

 

Is de bougie nat en ruikt hij sterk naar benzine is de ontsteking onjuist

 

Zit er een roet aanslag op de bougie kan het liggen aan de compressie druk, een overschot aan benzine of een slecht afgesteld ontstekingstijdstip.

 

Is de isolator rond de elektrode wit uitgeslagen dan word de bougie te heet.

 

Is de bougie vet (olie) dan duid dit op olieverbruik in de verbrandingsruimte dit kan via de kop of de zuigerveren zijn. Dit is makkelijk te controleren door† het gas pedaal te bedienen, rookt de auto bij gas geven, zijn het de zuigerveren en rookt hij bij gas los is het de cilinderkop.

 

Wil je er voor zorgen dt je motor optimaal functioneert controleer dan zo nu en dan de elektrode afstand met een foelermaatje, doe dit ook bij een nieuwe bougie want uit de fabriek worden ze niet afgesteld. De reden dat dit kan variŽren is omdat voor elke motor de optimale elektrode afstand anders is.

 

Wanneer je de motor hebt opgevoerd is het verstandig om een andere bougie te monteren met een andere warmte graad.

Naarmate de motor verder is opgevoerd zullen de verbrandingsdrukken en verbrandingstemperaturen oplopen. Het is dus van belang dat de bougie deze warmte dan ook weer makkelijker kan afvoeren zodat de temperatuur van de bougie optimaal is om de verbranding zo goed mogelijk te laten verlopen. Heb je de motor sterk opgevoerd kan het nodig zijn om tot wel 5 stappen koudere bougie te monteren. (Zie afbeeldingen).

 

 

FLAME KIT

 

Wil jij ook een mooie rode vlam uit je uitlaat, dat kan.

Hier volgt een goede tip waardoor je simpel en goedkoop zelf een flame-kit kunt maken.

 

De benodigdheden zijn: bougie, bobine, een of/of schakelaar. een paar meter elektriciteitsdraad en natuurlijk een bobine kabel.

Demonteer de einddemper en monteer de bougie in de uitlaat ongeveer 10 cm van de uitmonding. En zorg dat de bobine kabel rechtsreeks van de bobine naar de bougie gaat dus zoek een mooi plekje in de kofferbak of aan de onderzijde van de auto om de bobine zo dicht mogelijk bij de uitmonding te monteren.

Sluit de bobine aan met een rechtstreekse plus draad (30) van af de accu en zorg ervoor dat de bobine massa (31) maakt.

Onder de motorkap zul je de stuurstroom van de bobine moeten onderbreken door hem simpel weg door te knippen. Leg deze kabel door het schutbord naar het dashboard en weer terug en monteer hier tussen de of/of/ schakelaar.

De draad die je hebt onderbroken moet aangesloten worden op de ingaande aansluiting op de schakelaar. Van de twee uitgaande aansluitingen gaat er een terug naar de onderbroken draad en de ander naar de achterzijde van de auto waar deze natuurlijk op de bobine word gemonteerd.

 

Op deze manier kan je door middel van de schakelaar te bedienen kiezen tussen de bobine voor of achter dus de brandstof word in de motor verbrand of aan het einde van de uitlaat. Dit systeem is zowel tijdens het rijden als stilstaand te bedienen.

 

Omdat de verbranding aan het einde van de uitlaat niet optimaal is zal de bougie sneller vervuilen. En is een goede elektrode afstand van groot belang, hier is geen voorschift voor omdat dit sterk afhankelijk is van de lengte van de uitlaat en de cilinderinhoud van de motor.

 

Hoe moet je deze kit gebruiken op het moment dat je een vlam uit je uitlaat wil hebben om je tegenstander of vrienden te domineren ?

Zog dat de motor een hoog toerental draad, zet de schakelaar om en geef tegelijkertijd volgas. Het toerental zal dalen waardoor goed opgelet moet worden. Zet de schakelaar weer op tijd terug want als het toerental onder de 1000 min-1 komt zal de motor afslaan.

Op deze manier kun je dus spelen met de schakelaar en achtereenvolgens een paar grote steekvlammen uit de uitlaat creŽren waarmee je de bumper van je achterligger kunt laten smelten.

 

Deze kit veroorzaakt geen schade of overmatige slijtage aan de auto.

 

Gebruik je een of/of schakelaar met een midden stand (uit) dan kun je op dezelfde manier hele harde knallen uit je uitlaat laten komen. Zo heb ik ook wel eens een ober laten schrikken op een terras waar ik langs reed zodat hij zijn gehele dienblad over de tafel had laten vallen. Denk eraan dat je dit alleen doet wanneer je een sport uitlaat hebt want een originele uitlaat is daar niet voor gemaakt en dan loop je het risico dat hij kan scheuren.

 

TOELICHTING

 

Zijn er vragen of onduidelijkheden neem contact op via RiVaDu-tuning@hotmail.com

 

 

THERE IS ALWAYS SOMETHING WAITING AT THE END OF THE ROAD. IF YOU ARE NOT WILLING TO SEE WHAT IT IS,† YOU PROBABLY SHOUDNíT BE OUT THERE IN THE FIRST PLACE.

nieuwe Catalogus
Autobanden and Logo
Christine le Duc, de vrouwvriendelijke speciaalzaak in erotische artikelen!