THERE IS ALWAYS SOMETHING WAITING AT THE END OF THE ROAD. IF YOU ARE NOT WILLING TO SEE WHAT IT IS,  YOU PROBABLY SHOUDN’T BE OUT THERE IN THE FIRST PLACE.

 

REMMEN

 

Het principe van het remsysteem is erg eenvoudig: doormiddel van wrijving word er een weerstand opgewekt om de snelheid van de auto te verminderen.

 

 

De belangrijkste onderdelen van het remsysteem zijn de remschijven, remblokken en remklauwen. Maar het begint bij het rempedaal die de krachten doorgeeft aan de  hoofdremcilinder. (deze vergroot de remdruk en verdeeld de remkracht naar de juiste wielen). Vanuit de hoofdremcilinder word er druk uitgeoefend op de remvloeistof die de zuigers in de remklauwen naar buiten drukken. Op deze manier worden de remblokken tegen de remschijven gedrukt waardoor er frictie ontstaat. (bij trommelremmen natuurlijk de schoenen tegen de trommel).

 

Vaak denken mensen dat de remschijven al het werk doen, maar denk erom de grip van de banden bepalen uiteindelijk de daadwerkelijke remvertraging. Men kan dan nog zo’n sterk remsysteem hebben, maar als de banden deze remkrachten niet kunnen overbrengen op het wegdek zal de remafstand gewoon hetzelfde blijven.

 

Om sneller te zijn dan al die andere auto liefhebbers is het verbeteren van de remmen een goede keuze. De verklaring hiervoor is dat je met betere remmen sneller afremt voor een bocht en daardoor later hoeft te gaan remmen, waardoor je langer dat gaspedaal in kan blijven drukken. Dus een grote voorsprong behaald.

 

REMBLOKKEN

 

Het eerste wat aangepast zou moeten worden zijn de remblokken. Bij hard rijden word namelijk vaak heel hard en langdurig geremd waardoor verglazing van de remblokken kan ontstaan (ook wel rem-fading genoemd). Deze verglazing ontstaat doordat het oppervlak van de remvoering te heet word en daardoor de wrijvingscapaciteit verminderd. Er zijn heel erg veel verschillende fabrikanten dus laat  je goed adviseren voor jou merk en type auto en natuurlijk de manier waarop je de remmen gebruikt.

 

Mijn advies:

Ferodo levert voor iedere weggebruiker de juiste blokken. De Ferodo Racing blokken (de DS2500) zijn geschikt voor zowel straatgebruik als licht circuit gebruik.

 

REMVLOEISTOF

 

Warmte afvoering is en blijft een belangrijke rol spelen bij het remsysteem. Een groot deel van de warmteontwikkelingen worden doorgevoerd naar de remvloeistof die zich in de remklauwen bevind. Vervang je remvloeistof simpelweg door een betere, namelijk DOT 5.1

Deze remvloeistof heeft niet alleen een hoger kookpunt maar trekt ook minder vocht aan.

 

REMSCHIJVEN

 

Standaard remschijven zijn geheel massief. Dit noemen we gewoon massieve schijven. Om de warmte beter af t voeren worden geventileerde remschijven toegepast. Dit zijn remschijven waarbij kanalen zijn aangebracht waardoor lucht kan stromen zodat de warmte afvoer word verbeterd. Een stapje verder kunnen we gaan met geperforeerde schijven waardoor water en vuil beter is af te voeren.  Gaan we nog een stap verder dan zullen we zien dat de remschijf ook gegroefd is waardoor de remcapaciteit zal toenemen tijdens extreem hard remmen.

Als je de auto alleen op de openbare weg gebruikt en niet op het circuit hoef je de remschijven niet te vervangen dan zijn alleen de remblokken voldoende.

 

REMKLAUWEN

 

De remklauw is vaak uitgevoerd met een of twee zuigers (afhankelijk of er een zwevende remklauw is toegepast of niet) maar kan vervangen worden door een groter formaat remklauw met bijvoorbeeld vier zuigers. Let wel op dat dit allemaal binnen de velg past. Als je deze aanpassing wilt doen moet je er van bewust zijn dat de remblokken, remschijven en ook het remzadel moet worden vervangen. In het gebruik zal dit ook gevolgen hebben want zo’n hi-tech remsysteem werkt niet meteen volledig als men wegrijd. Eerst zullen ze even warm moeten worden voordat ze volledig werken. Doordat er vier zuigers zijn kunnen de krachten over een groter oppervlak worden verspreid waardoor er meer wrijving kan plaatsvinden en daardoor de remcapaciteit toeneemt, een bijkomend voordeel is dat de warmte beter kan worden afgevoerd door het grotere oppervlak.

 

ROTOR DISCS

 

Als je niet te veel wilt aanpassen kan je de remschijven vervangen door Rotor Discs. Een groot voordeel is dat het gewicht met 10% word verminderd waardoor de acceleratie en wegligging verbeterd.

Een ander groot voordeel is dat ze unichroom zijn verzinkt waardoor roest wordt voorkomen aan de oppervlakte. Rotor Discs remschijven zijn leverbaar voor praktisch alle auto,s.

 

COMPLETE SET   

 

Wil je een complete set monteren adviseer ik het merk Brembo omdat deze niet alleen remmen levert aan (onder andere) vrijwel alle Formule 1-teams en fabrikanten als Ferrari, Porsche, Aston Martin en Lamborghini maar vooral omdat Brembo de enige is die zowel de remklauwen als de remschijven zelf ontwikkelt en fabriceert. Ze leveren ook steeds meer complete ‘rem modules’ bestaande uit de wielnaaf, remschijf, remklauw, remblokken, leidingen, draagarmen en veerpoot.

 

CARBON

 

Remschijven uit carbonfiber worden al sinds de jaren ’70 gebruikt bij straaljagers Carbon remmen vertragen geweldig wanneer ze een werktemperatuur van 400°C hebben bereikt, maar als ze koud zijn doen ze gewoon vrijwel niets. Een ander nadeel is de hoge slijtage. Maar eenmaal werkend is het subliem.

Deze remschijven gaat onder normale gebruiksomstandigheden zo’n 300.000 kilometer mee. Het aanspreekgedrag overtreft dat van een normaal remsysteem terwijl de maximale frictiecoëfficiënt hoger is dan die van zowel stalen als carbon remmen.

 

Heb je er geen verstand van begin er niet zelf aan… het remsysteem moet ontlucht worden, het remsysteem moet gereinigd worden, en een vakkundige controle moet worden uitgevoerd voor dat er gelijk weer volgas wordt weggereden.

 

TOELICHTING

 

Zijn er vragen of onduidelijkheden neem contact op via

RiVaDu-tuning@hotmail.com

Autobanden and Logo
nieuwe Catalogus
Test hoe stout jij bent op hoestoutbenjij.nl